Sånt som är gott

Jag gjorde tidigare en lista på goda men lite nyttigare snacks, så jag tänkte fortsätta på samma spår idag. Det är inte något revolutionerande jag har att komma med, men kanske någon får upp ögonen för nåt nytt?
 

De här vindruvorna är lätta att göra och godare än man tror. Skär av en liten del av vindruvans ända innan du trär den på en tandpetare. Doppa den i yoghurt och strössla över chiafrön. Ställ in i frysen i någon timme och sen är de färdiga att äta. Nackdelen är bara att de smälter ganska snabbt...
 

Jag vet inte om de här är nya eller inte, men det är i alla fall först nu som jag sett och testat dem. Jag tycker att alla var goda, men favoriten var nog den rosa. De här är perfekta att ha med i väskan som mellanmål när du är i skolan eller ute på språng.
 

Annars kan man ju alltid göra egna bars, det finns ju hur många recept som helst på internet. En annan favorit om jag är sugen på nåt är färdiga nötblandningar. Både gott och mättande!
 

Visst kan man göra en god fruktsallad, men i längden tycker jag att det kan bli lite tråkigt eftersom innehållet ofta är detsamma (i alla fall för mig). Därför tycker jag det är gott med någon mer exotisk frukt. Äpplen i all ära, men jag tycker att t.ex. passionsfrukt och honungsmelon är lite roligare att äta.
 

Sen har vi ju det här med naturgodis. Jag vet inte hur nyttigt det egentligen är, men jag känner mig åtminstone nyttigare om jag äter naturgodis än lösgodis. Oavsett hur tjockt lager choklad nötterna/bären är doppade i känns det ändå bättre. Det är dock ingen tvekan om att morötter är nyttiga. Om man tycker att den vanliga sorten är för tråkig kan man ju lyxa till det med ''snackmorötter'' eller minimorötter.
 

Att testa nya smoothies är alltid roligt och dessutom oftast nyttigt. Den här gjorde jag för någon dag sen på b.la. spenat och honungsmelon. Jag lovar att den var godare än den ser ut!
 

En annan favorit som ofta slinker ner som mellanmål/ frukost är kvarg med någon topping. Vanligtvis blir det bara banan och frysta blåbär, men ibland är det också kul med nåt extra.
 

Torkad frukt/bär är sött och gott. Renée Voltaries mixar är riktigt goda och även dessa är smidiga att ta med sig. I förra inlägget tipsade jag om kokoschips och här kommer en annan variant. De här är saltade till skillnad från de andra som var naturella och jag kan inte bestämma vilka jag tycker är godast.
 

Sist men inte minst tänkte jag uppdatera lite gammal information. Förra gången skrev jag om riskakorna, men nu har de förvandlats till majskakor. Bra är väl det med tanke på arseniken och dessa är lika goda som de förra. Jag vill även tillägga att även banan passar hur bra som helst med jordnötssmör och lite kokos på det hela gör det lilla extra.
 

 

Kommentarer:

1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

så mycket gott i ett inägg

2 Felicia:

ja gillar speciellt den allra sista ;)

Svar: Ja gissa lite de :)) Borde ju ha gett dig cred för den!
inspomix.blogg.se

Kommentera här: